AdBlue® til erhvervskøretøjer

AdBlue til erhvervskøretøjer

Hvis du har et erhvervskøretøj, som er udstyret med SCR-teknologi med standarderne Euro IV, V eller Euro VI, skal du bruge AdBlue. Disse dækker følgende køretøjer:

  • Erhvervskøretøjer med SCR som f.eks. lastbiler, skraldebiler, brandbiler… 
  • Køretøjer til let gods med SCR, herunder f.eks. kassebiler
  • Køretøjer til transport af passagerer, herunder f.eks. turistbusser, busser, skolebusser, minibusser…

Vi har siden 2005 arbejdet sammen med og vejledt i hundredvis af vognparker af alle størrelser vedr. deres valg af AdBlue og AdBlue-udstyr. Yaras Air1-salgsteam tilbyder dig ekspertise, uanset om du er forhandler, ejer af en tankstation eller servicestation eller vognmand med erhvervsvognparker bestående af turistbusser, lastbiler eller busser.

AdBlue pump

Hvor kan jeg købe AdBlue til mit erhvervskøretøj?

AdBlue sælges af Yara i hele Europa, Amerika, Australien og Afrika via de samme detaillokaliteter og distributionsnetværker, hvor du i forvejen køber diesel til dit køretøj. Det sælges også på servicestationer for lastbiler, og takket være vores gratis "AdBlue-app" til smartphones, kan du finde frem til din nærmeste AdBlue-detaillokalitet eller servicestationer, der tilbyder AdBlue langs din planlagte rute.

Hvis du har flere køretøjer, kan du også få AdBlue leveret som bulk-vare direkte til dit eget depot. Det kræver imidlertid, at du vælger en bulk-tank fra vores sortiment. Alternativt kan vi levere AdBlue emballeret i 1.000-liters IBC'er eller 210-liters tromler.

Flere oplysninger om, hvor man køber AdBlue?

Air1 tank

Hvilken AdBlue bør jeg købe?

Uanset hvordan dine behov ser ud, har vi emballagetypen til dig! Det bedste valg vil afhænge af forbruget, størrelsen på din erhvervsvognpark og antallet af Euro IV-, V- eller VI SCR-køretøjer i vognparken, uanset om du bruger lastbiler, busser, turistbusser eller varevogne.

Du skal sørge for at købe "AdBlue" og ikke et produkt, der kaldes "ureaopløsning". Produktet, du skal bruge, skal overholde meget strenge ISO-kvalitetsstandarder, da du ellers risikerer at kontaminere SCR-systemet i dit køretøj.

Kontakt os for at få hjælp til at træffe det rigtige valg i forhold til dine behov. Vi tilbyder AdBlue i

  • emballerede formater: 10-liters AdBlue-dunke, 210-liters AdBlue-tromler, 1.000-liters IBC'er (mellemstor beholder til bulkvarer) med AdBlue
  • Bulk-leverancer direkte til din lokalitet

Hvor meget AdBlue får jeg brug for?

Det gennemsnitlige forbrug af AdBlue i erhvervskøretøjer vil afhænge af typen af køretøjer, du kører med (lastbil, bus, turistbus, varevogn, skraldebil…), samt af køretøjets brugsomfang. Den gennemkørte rutetype vil også have indvirkning på, hvor meget motoren skal arbejde, og dermed på den nødvendige mængde AdBlue.

Du kan generelt forvente et forbrug af AdBlue på omkring 4% til 6% af dieselforbruget. Du skal med andre ord bruge omkring 5 liter AdBlue for hver 100 liter diesel, eller omkring 1,5 liter AdBlue for 100 km, du kører. Det betyder, at du ikke skal fylde din AdBlue-tank nær så ofte som din dieseltank.

Vi tilbyder muligheder for beregning af forbruget af AdBlue, der mere præcist er baseret på dine specifikke behov. Kontakt os venligst for at få oplyst din vognparks anslåede forbrug af AdBlue.

Hvordan køber man AdBlue mest økonomisk?

Den mest økonomiske mulighed er at få Yara til at levere virksomhedens Air1 AdBlue-produkt direkte til et specialiseret AdBlue-tankanlæg, der er installeret hos dig. Du kan også købe AdBlue via vores netværk af Air1-forhandlere, hvor du finder AdBlue i dunke med 10 liter, tromler med 210 liter og IBC'er med 1.000 liter. Ved korrekt opbevaring har AdBlue en holdbarhed på 12 måneder.

Få mere at vide om, hvordan man håndterer og opbevarer AdBlue

Flere oplysninger om hvor man køber AdBlue?

Hvor meget koster AdBlue?

Prisen på AdBlue afhænger af mængden, du bestiller. Generelt er literprisen på AdBlue langt lavere end prisen på diesel ved tankstanderen.

De fleste køretøjer, der er udstyret med SCR-katalysatorer, bruger omkring 5% mindre diesel end andre køretøjer. Denne brændstofbesparelse på din lastbil, gør AdBlue til et økonomisk valg. Driftsomkostningerne i forbindelse med din vognpark vil generelt være lavere end for vognparker med EGR-køretøjer, der ikke er udstyret med SCR.

Hvad styrer priserne på AdBlue?

Der er flere forskellige faktorer, der har indflydelse på prisen på AdBlue. AdBlue er en urea-opløsning af høj renhed, hvortil syntetisk urea benyttes som råstof. På grund af den nødvendige kvalitet produceres stoffet med en langt større renhed end de stoffer, der f.eks. kendes fra gødningsprodukter i landbruget. Derfor sælges det også til en helt anden pris. Derudover kræver produktionen af urea også en stor mængde energi, som primært kommer fra naturgas. Prisniveauerne på olie, naturgas og ammoniak har direkte indvirkning på urea-priserne. Når priserne på disse råstoffer stiger, vil det uundgåeligt påvirke markedspriserne på AdBlue.

Vores AdBlue-salgsteam tilbyder dig en række valgmuligheder vedr. AdBlue under vores varemærke Air1:

  • AdBlue-lagerløsninger, der kan sælges som standardløsninger eller tilpassede løsninger
  • AdBlue solgt i emballage, fra dunke til IBC'er 
  • Projektstyring i forbindelse med installation af AdBlue-tanke 
  • Teknik- og lokalitetsevaluering for uafhængige forhandlere eller distributionsnetværk 
  • Finansieringsmuligheder

Hvis du behøver AdBlue til dine lastbiler, busser, turistbusser eller varevogne: Vælg Air1 fra Yara, Europas førende AdBlue-mærke.

Air1 betyder forsyningssikkerhed

  • Yara, som er en af verdens førende producenter af urea, er samtidig en af hovedaktørerne bag pionerarbejdet med AdBlue. Vi producerer på flere anlæg i Europa, herunder vores fabrik ved Sluiskil i Holland, som er verdens største AdBlue-produktionsanlæg, så du kan til enhver tid regne med en stabil AdBlue-forsyning og pålidelighed i Yaras distributionsnetværk. Air1 arbejder sammen med pålidelige distributører om at levere til dig, uanset hvor du måtte befinde dig. Yara fortsætter med at udvikle og styrke forsyningskæden, så vi fortsat kan garantere en pålidelig forsyning af AdBlue under varemærkenavnet Air1.

Air1 er et produkt af høj kvalitet

  • AdBlue produceres af "primær" eller "jomfruelig" urea, der udtages direkte fra produktionen af smeltet urea for at undgå urenheder. Det er meget forskelligt fra den urea, der benyttes til mineralgødning, idet gødningsformen ikke er nær så ren. Til Yara's AdBlue benyttes der specialbehandlet demineraliseret vand. Vi transporterer vores AdBlue i dedikerede tankkøretøjer og jernbanevogne eller via rørledninger til dedikerede terminaler. Hvert enkelt parti AdBlue, der produceres på en Yara-fabrik, analyseres altid forud for forsendelsen.